Jumaat, 17 September 2010

Last Day In Langkawi

Macam biasa mcm smlm bangun pagi breakfast. Mandi laut skjp then kemas barang, simpan baju gadget semua dlm beg & baju basah dlm plastik. Sidai skjp tp x kering sepenuhnya.

Pukul 12tghari - checkout chalet. Pergi Zon duty-free supermarket, aku x byk beli brg just coklat fav aku Mars 12 mini bar RM20 and sekeping Cadbury coklat bar besar RM9.90. Ajib angkat dua Hershey coklat pack utk kakak dia & bini aku angkat 6 keping coklat apa aku x ingt utk adik dia. Bini aku jenis x mkn coklat so dia x beli utk diri sendiri.

Da abis shopping skit, kami trus balik jetty Kuah, bergambar skjp kat Datang Lang iaitu tugu helang besar atau tugu Langkawi. Besar btul patung burung helang ni, da la panas terik. Berpeluh kitorang. Lepas tu kami pulangkan kereta sewa dpt balik deposit RM50. Jam menunjukkan pukul 1 petang, jimat punya pasal kami redeem KFC kopun (Maxis Hot Ticket) ngan empat ketul ayam and share skit ngan menu set Ajib. Aku beli tiket feri K.Perlis kat kaunter utk jam 2:30pm. Da selesai mkn, masing² msk dlm tempat menunggu feri. Aku solat skjp kat surau berdekatan, kebetulan nmpk jemaah imam baru nak mulakan solat aku trus msk saf. Pelik gak, dua rakaat je. Ni jamak Subuh ke apa, aku smbg la 2rakaat lg kasi ckup 4. Cepat gile x abis surah Al'Fatihah da trus rukuk. Imamnya pun pki suar pendek ngan sorg lagi membernya agaknya kat blkg, dua² org mcm dari Middle East. Kesian pakcik sblh aku, penat tul dia nk catch up imam.
  Sementara menunggu feri, Ajib borak ngan seorg pakcik. Pakcik ni ckp dia local kat Langkawi ni & dia bgtahu yg Laut kat Pantai Cenang kami mandi sebelum ni da mkn byk org. Terkezut aku, xtau plak aku cite ni, katanya ada satu dasar kat pantai tu dalam, ombak besar boleh tarik org smpi x timbul trus. Boleh jadi ada related ngan signboard aku nmpk kat pantai tu 'Mandi tanggungjawab sendiri' lbh kurang mcm tu bunyinya. Nasib baik x terjadi apa² kat kitorang.

Akhirnya sampai jg feri & amik masa kira² 45min smpi kat Jeti K.Perlis. Angkat barang msk dlm kereta. Kira duit kjp. Campur ngan bini aku ada la dlm RM100. Berpandukan dari google map yg aku print, kami melalui jalan dalam menuju ke Butterworth. Itu pun amik masa dekat 2jam lbh. Byk sgt traffic light, average 60km/j. Akhirnya smpi ke Sg.Petani and susur keluar ke Butterworh, tgk kiri kanan mcm penah lalu sblm ni. Cuak aku, bior btul... Setelah jln je trus akhirnya smpi jg. Jam da pukul 8mlm gitu, tgk google map pun x lengkap. Last² tanya org, dpt gak masuk jln dalam dari Butterworh menuju ke Ipoh. Itu pun da amik dekat 3,4 jam. Mata aku da ting tong da. Smpi kat selekoh signboard ke K.Kangsar, aku masuk tol kat situ sbb aku x brapa sure. Brenti kjp kat RNR Sg.perak setgh jam kasi rehat enjin, minum nescafe. Pastu truskan perjalanan exit kat tol Ipoh (utara) msk ke jalan dlm menuju ke Lumut and menyusuri ke Teluk Intan. Jalan yg byk straight buat aku mengantuk sehingga x tahan, bini aku smbg drive. Akhirnya pada pukul 4pagi sampai jg kat Tg. Karang iaitu kpg kami. Pe lg, msk rumah trus tido. Perjalanan yg mkn masa 13Jam wor dari Perlis.. Inilah 1st time aku drive dari Utara ke kl.

2 ulasan:

1. Thanks uncle dyn utk info. Mcm ni barulah aku bleh bajet nk g langkawi hehe

BalasPadam
  2. Bro, pengalaman ko byk tolong ak nak redah langkawi dgn mber2...thx a lot~~