Selasa, 28 September 2010

Rat-Si and P-Rat

Rat-Si & Pi-Rat sewaktu berumur 3 bulan (07/05/10)
Rat-Si 30/09/10
Oh Rat-si ku.. Sungguh comey si kucing sekor ini. Dah la telur sebijik, suara plak mcm betina. Namun kelincahannya yg x reti duduk diam amat menghiburkanku haha. Pandainya Rat-Si setiap pagi mesti kejutkanku utk bangun Subuh sambil diurutnya muka & badanku. X payah pasang alarm kat hp pown. Sbgi balasan akan ku beri makanan kegemarannya Friskies. Adiknya pula Pi-Rat walaupun x secergas Rat-Si tapi amat bijak menyelinap diri tanpa kusedari. Dah beberapa kali dia berjaya mengeluarkan diri dari pangsapuriku. Pertama kali ku kehilangannya selama sehari, puas ku cari merata tmpt takut jg dibaham anjing takpun ditangkap oleh orang lain. Keesokannya ku termui dia bersama jantan lain kat tangga pangsapuri. Hampeh punya Pi-Rat! Patut la asik dok kat pintu ngan miowan yg gersang, nak kejar jantan lain rupanya. Rat-Si ada xmau! Itulah dia, sejak dipukulnya aku smpi skrg xpnah larikan diri lagi. Akhirnya lepak la dia kat tingkap umah sambil menikmati dunia luar.




Thanks to Zaheer (facebook.com/zaheer.mus)  coz beri ku adopt kucingnya yg ku temui dari http://www.petfinder.my/. On dat time umur diorg dlm 3bulan. Ku ingat mula² sewaktu diorg dpt rumah baru ini, macam² hal. Berak kencing sana sini. Hampir give-up aku, so aku kurung diorg dlm bilik kosong & letak litter box ngan pasirnya skali beserta maknan & air. Tiap kali aku balik umah mesti mau cuci, buang and topup pasir.
Nmpk x P-Rat?
Adoyai, kalu tiap² ari camni matila aku. Koyak la poket aku asik beli pasir. Da tu nk buang pasir dlm jamban x larut plak tu. Akhirnya aku dpt satu idea utk ajar diorg ni supaya berak kencing dlm toilet iaitu kurung dia dlm toilet. Aku pun kurung la dlm beberapa hari mgkn seminggu klu x salah. Tp bknla kurung gitu, just waktu mlm aku lepaskan. Bijaknya Rat-Si, dia akhirnya da pandai berak dlm toilet wlupun br beberapa hari. Cuma Pi-Rat saja yg ku maki bodo x abis², adoyai asik berak kencing saja kat bucu dinding smpikan pnah kencing kat tilam queen size aku smpi tertenyeh² ngan sabun febreeze, arrrghh.. Pi-Rat!! Pun begitu setelah dibaling & jentik pipitnya akhirnya pandai jg dia berak kat toilet. Petuanya, bila kali gayanya mcm nk landing baik punya pastikan angkat & letak dlm toilet. Yg penting bersabar coz agak mkn masa nak ajar si betina sekor ni.

Dah mula la tuu..
Kini sudah cecah 7 bulan, cepatnya membesar si Rat-Si ni, comey sgt. Si Pi-Rat plak alahai... cenggitu jek.. x besar² pun. Makannya byk. Sejak akhir² ni da brapa kali Pi-Rat muntah, mgkn da bunting agaknya. 

Cayunknya Rat-Si and Pi-Rat, da besar nanti mcm mana la agaknya. Anak kelahiran pertama aku due Januari 2011. Aku kena pikirkan mcm mana nk deal supaya baby x terdedah ngan bulu kucing.. Nak bagi org, sayang~ Tu la dok pangsapuri nak bela kucing, rasakan!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan