Sabtu, 25 September 2010

Filem Gadoh

Aku baru je abis tgk filem Gadoh. Filem pertama yg agak racist & selamber dek mencarut tanpa ditapis. Bagi aku filem mgkn agak keterlaluan tp apa salahnya klu masyarakat kita berbilang kaum ambik iktibar dari filem ni utk memupuk perpaduan dlm berbilang kaum. Asik² cite melayu psl korporat la, gaduh rebut harta pusaka la, psl lawak bodo la, kisah cinta yg buat aku geram je & mcm2 lagi la. Klu cite psl polis atau askar mesti nak diorg yg baik & bagus je, xplak yg jahat. Aku dgr klu director buat cite mcm tu sure kena banned. So aku x hairan la cite Gadoh ni kena banned. Aku bajet mgkn sebabnya ialah part endingnya tu makan dalam sgt² kpd pihak jabatan pendidikan xpun pihak sekolah. Ada jg part aku dgr perpecahan kaum ni disebabkan sistem sekolah itu sendiri. Bknnya salah budak² skolah tu. Wah, lg la xbleh kuar wayang kan. Tmbh lg satu selamber je tayang budak² skolah menengah tu hisap rokok. Ini betul² filem Hollywood ni, mmg xde hipokrit lgsg mcm filem lain. Filem yg menunjukkan realiti kat Malaysia. Tp kerajaan x mahu realiti ni ditunjukkan kat awam, katanya ia akan mengugat keharmonian negara Malaysia. Ai, xkan majulah filem melayu kita. Bkn ke kita rakyat Malaysia pandai berfikir, da bole fikir baik buruk. Kita bknnya hidup di zaman batu so kita amik maksud tersirat yg baik dari filem tu. Xkan nk juga filem yg terang² kena ajar penonton jgn buat itu ini, buat baik itu ini mcm cite Gerak Khas kat tv. Da la tu ckp bahsa baku sgt mcm robot la plak haha. Klu da mcm tu gayanya bila nak maju?

Aku review skit psl filem ni, kisah budak² skolah yg asyik bergadoh antara kaum Melayu & kaum Cina. Indianya ada tp sorang yg jadi mangsa buli antara dua pihak ni. Untuk menyetelkan masalah ni, cikgu² berpendapat nak membahagikan pelajar² mengikut kaum supaya diorg x bergadoh. Then seorg cikgu perempuan bernama Anne beri pendapat mahu mewujudkan kelab teater untuk bebudak Melayu & Cina ni utk bekerjamasama & mengenali antara satu sama lain (da mcm cite Glee la plak). So Anne minta bantuan dari kawan karib lama, Azman yg pnah belajar skali kat Universiti dulu untuk merealisasikan misi ini.

Kepada sesapa nak tgk boleh la download kat sini Gadoh 2009, sila download part 1, part 2 dan part 3. Download semua skali smpi habis then baru extract dari zip file utk dapatkan satu movie. Thanks to Azrie Ery for the movie.


P/S: Teringat zaman aku skolah Men. dulu ada seorg cikgu tu mmg anti India. Encourage bebudak Melayu gado ngan India. X patut btol. Ada gak satu masa tu aku join bebudak non-malay (4 Cina sorang India) pergi jungle trekking ngan basikal kat Kemensah Height & tembus Bukit Antarabangsa. Speaking aje diorg aku ye ye kan aje haha. Tah mcm mana aku da x rapat sgt ngan diorg. Skrg ni aku bengang plak ngan job adv yg rata² requirement prefer Chinese tak pun must be able to converse in Mandarin. Pe lagi klu cmpny tu nk bangsa diorg aje. Ssh btul nk cari keje esspecially IT ni, cmpny Melayu x byk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan