Ahad, 18 Mac 2012

My new hobby


Sejak visit pet shop tgkt 3 kat Mid Valley aku trus jatuh cinta ngan marine aquarium. Terdetik dlm hati aku dari kempunan menunggu ada bajet & time nak snorkel kat pulau di Terengganu apa kata aku snorkling kat umah sendiri. Damai je tgk ikan berenang di celah batu karang & coral.

   Akhirnya aku angkat satu akuarium bersaiz 1.5kaki panjang. Tu pun setelah byk aku survey dekat jln pudu (confom xde coral) , waterpark Shah Alam (juga xde coral), subang jaya ss 19/6 pon xde coral. Waa susah rupanya nk cari kedai ikan yg ada jual coral @ reef. Ada satu kedai aku jenguk kat W.walk ada byk jual batu karang & anamone (panggilan utk invertebrata haiwan coral). Tapi ikannya sgt la sedikit, beberapa ekor je ceh. Da la harga mahal. X beli la aku kat situ. Akhirnya aku berjaya jmpa dkt tmpt tggl aku sendiri di Tmn Bkt Kuchai, Puchong. Byk gak spesis ikan & anamone. Live rock pon byk pilihan. Harga bole thn. Staff mesra alam servis bgs dia siap tnjk ajar mcm mana nak mainteain aqua marine n demo cara tukar air masin. Last2 aku rembat sAtu akuarium beserta ngan produk2 berkaitan skali seperti water pump, anti bakteria, anti klorin, live sand, live rock & salt. Ikan xbleh bela lagi coz katanya & info dari tenet mesti biarkan aqua selama dua tiga hari utk air sebati btul2 ngan salt. Teruja btul aku. Minta2 ikan aku hidup segar & x mati cpt.


Published with Blogger-droid v2.0.4

Tiada ulasan:

Catat Ulasan