Selasa, 8 Februari 2011

Melancong Ke Thailand yg tak kesampaian

Aduh~! Dah dekat sempadan Thailand ni, cuma tinggal setapak kaki je nak jejak Danok. Tapi semuanya terkubur gitu. Ahh tensennya. Sbrnya x plan pun nak g Thailand, aku expect kita pegi Padang Besar, Perlis selepas selesai pegi kenduri kahwin kakak girlfriend member aku Harris kat Alor Setar. Kitorg bertiga je aku, Harris & Razif. Alang² da kat sana, jln lagi sejam da sampai Padang Besar. Time ni (Sabtu 12/02/11) da pukul 6pm, sesampai kat Padang Besar da pukul 8:00mlm. Dlm perjalanan tu risau gile aku ada roadblock, pakaian ala tentera Thailand. Aik, da nak msk border Thai ke ni? biar btul. Aku tanya bro tu, rupanya ckp sleng Kedah. Friendly plak tu. Katanya bazaar Padang Besar pukul 6 da tutup. Nak patah balik ke K.Perlis utk cari hotel jauh plak, so kitorg decide straight je ke Padang Besar. Ingatkan dok je hotel kat situ, bsk pagi bangun leh trus g bazaar je. Skali smpi sana mmg xde hotel langsung! Pergh.. da pukul 9lebih ni, penat tu mmg penat. Yela driving dari pukul 9 pagi dari KL kan.
         Mengikut petunjuk GPS aku yg dimuatkan dlm E72, hotel terdekat ialah di Kangar, Perlis sejauh lbh kurang 40km. Perghh.. jauh gak tu. Apa bole buat, sesampai sana nmpk Kangar Hotel tanya price n standard room RM79 per-night + RM15 (tilam,bantal & selimut).
         Bsknya kami trus ke Padang Besar. Nampak pintu besar sempadan ke Thailand. Dlm hati teringin nak pegi. Kat Padang Besar parking keta RM2, tgk dlm mcm dewan besar ngan lot lot kedai. Sama je konsep mcm Pasar Payang kat Terengganu. Yang aku tgk byk lot jual baju, mcm² jenis. Byk baju jersi, seluar tomoi pon ada. Yg aku expect mcm perfume murah or spare part keta murah xde. Ye ye je Harris, ko tipu aku celaka.. Kat Padang Besar ni xde apa pon yg menarik minat aku. Harris ckp ramai org kata dia byk barang murah dari Thailand kat situ, aku tanya sapa ckp? org ramai la.. katanya. Hampeh ko.
Pemandangan waktu pagi menikmati rokok bersama kopi free dari Hotel Kangar

      Oleh kerna ngan kekecewaan yg melanda, aku decide nak pigi Thailand. Sempadan je tu. So pegi la pusat imigresen ingt nak buat pas lawatan, skali pegi rupanya baru je tutup. Pusat tu buka half-day pada hari Sabtu. Staff kat situ kata boleh buat kat Bukit Kayu Hitam, Kedah. Bukit Kayu Hitam tu ada imigresen jg sempadan Thailand, seberang tu je Danok, just jalan kaki aje dari sempadan tu. So pegi la kami ke Bkt Kayu Hitam kira² 44km. Sampai sana kami pegi buat gambar utk pass lawatan. Bro kedai tu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan