Khamis, 10 Mac 2011

Skim Rumah Pertamaku

Waa.. Baru semalam PM kita mengumumkan skim rumah pertama untuk golongan muda yg mahu bekerja atau kurang mampu. Aku sejak thn lepas da pikir nak beli rumah. Mencanak buat research & tanya orang sana sini. Siap buat survey rumah lg kat on9 x kira rumah flat, teres, mahupun bank lelong. Client aku byk law firm ada antaranya yg handle proses SPA or wateva berkenaan ngaan bank home loan, byk la information aku cekau..
    Mula² aku target rumah pangsapuri je memandangkan gaji aku n bini aku x masyuk. Pastu x jadi plak cari survey rumah teres.. kira² mana nak cari teres bwh RM200k, bawah 100k lagi la xdak... Ada tapi serupa kecik mcm umah flat & buruk mcm aku jmpa adv Mudah.my location kat Rawang, Banting, Sg.Buloh, S.Alam. Katakan lah rumah yg aku aim RM150k, kalu 10% d/p cecah RM15 000 tu.. Dlm kwsp aku acc 2 ada dlm 5k aje.. campur bini aku, aku rasa ada dlm 3k kowt.. Campur laki bini adala RM8k.. X ckup tu.. Mau kena tambah duit sendiri lg.. Nak aku kumpul duit? jgn harap la.. ngan datang orang baru lg (anak baru umo 2bulan).. Mimpi laa aku nk rumah baru.



   Ada bro mat Despatch opis ni, aku penah g umah dia repair pc pakcik dia.. Mak ai keje despatch rumah double storey cantik tu.. Aku tanya dia gaji braper? RM2k kot.. gaji aku pun hampir sama dia, baik aku keje despatch aje kan xyah perah otak gile, keje antar surat aje gaji same je. Ai.. da rezeki masing2.. aku dari kecik lg aku jenis x bernasib baik mcm org lain. Berbalik pasal rumah si despatch ni, dia cite dia beli rumah tu pasal bini dia gaji besar. Aku agak 3 atau 4k jg la, ada sijil Master.. wooo... Patut la.. (Teringat cite Adnan Sempit) Ada jg realiti cite tu rupanya.. hehe..
   Salah satu nak cari rumah agak senang ialah rumah bank lelong. Aku buat research n tanya org ckit yg pnah beli bank lelong ni. Katanya harga lelong ni murah lagi dari harga market. Tgk tmpt gak, kalu harga apartment tu 100k bank lelong ngan harga 70k.. Da la deposit 5% aje.. byk rumah pangsapuri / flat yg harga antara RM20k - 100K.. Wahh.. Aku da piki kalu aku amik rumah RM70k ni ada la dkt ngan area umah aku sewa ni, d/p baru RM3500 aje.. Wahh bole la ni.. x dpt umah teres pun xpe, janji dari aku bayar sewa rumah yg bkn hak aku. Loan pun senang kot pasal mcm CIMB Mart tu pun dia jg yg lelong dia la yg kasi loan. Tapi bkn dpt beli mcm tu aje, kena bid dulu. Harga akan naik klu bersaing ngan org yg nak rumah yg sama,, Kira luck la.. Satu lg nak guna duit EPF as d/p boleh.. tp lepas berjaya bid rumah lelong tu on da spot kena bayar d/p tu. So nak xnak kena guna duit sendiri dulu. Lepas tu baru bole keluarkan epf. Macam tu plak...
    Tapi xpe setiap masalah ada jalan, apa susah.. pinjam parents ke sape ke. Xtahu lah bapak aku nak tolong ke x sbb dlm firasat aku agak susah ckit due to history aku dulu yg selalu curi tipu bapak aku. Baru da buat keputusan utk aim bank lelong ni tiba² PM umum Skim Rumah Pertama.. Wah.. hebat.. Ada chance utk beli rumah teres. Tp satu term tu yg merisaukan aku iaitu gaji suami isteri mesti la x melebihi RM3000.. mmm.. Gaji aku campur gaji bini da 3.somthing.. Lebih ckit aje.. Lepas ke.. Kenapa kerajaan nak limit RM3k?
    Katakanlah aku bini aku total RM3k, rumah paling maksimum harga boleh di beli RM220k. Installment selama 30thn. Brapa  monthly kena bayar tuh? Katakanlah interest 6% p.a. Aku kira sebulan kena bayar RM1319 tuu! (kira guna home loan calculator click--> Home loan calculator). X ke byk tu. Klu byr d/p dulu mgkn monthly kurang lagi & interest pun x byk. Mcm PM ckp walaupun bank x byk untung tapi byk memberi kesenangan kpd rakyat mampu beli rumah. Tp aku rasa bank untung byk kot, dlm jangka masa pnjg. Jgn lps ni ramai org muflis sudeh..
Alahai.. bila aku nak ada rumah sendiri niiiiiiiiiiiiiii

Tiada ulasan:

Catat Ulasan